Terug naar het overzicht

Strategy
Ontwikkelen duurzame toekomst

Soms is de behoefte van een bedrijf niet een nieuw product of dienst, maar een vernieuwing van de strategie. De aanpak die Six Fingers toepast op de ontwikkeling van producten/diensten naast de bestaande business kan ook worden ingezet in de vernieuwing van de strategie.

Wij ontwikkelen op basis van emoties in de markt. En inzichten uit andere sectoren die vooroplopen. Niet op basis van rekenkundige formules, want een strategie ontwikkelen op basis van cijfers uit het verleden is in deze tijden gevaarlijk. Door het onderzoeken van de huidige situatie van de klant, het oprekken van de huidige denkkaders van management en het denken buiten de gebaande paden (zoals ook wordt gedaan in de incubator) wordt het ontwerpen van de nieuwe strategie die toekomst proof is een verfrissend proces.

Vervolgens worden kleine experimenten opgezet om zo de nieuwe strategie kleinschalig te toetsen binnen de organisatie (zoals in de Accelerator).

Doorbreken dominante logica

1 Een strategie is ooit bedacht en werkt vaak nog op het moment dat je gaat vernieuwen. Vaak gehoorde zinnen zijn: “ja maar zo doen we het altijd al” en “dat hebben we al eens geprobeerd.” Belangrijk voor het bouwen aan een nieuwe strategie is om deze dominante logica uit te dagen en te doorbreken om zo ruimte te creëren voor vernieuwing. Dit doet Six Fingers door stelling te nemen en haar klanten te confronteren met hun gedrag, wat leidt tot krachtige inzichten.

Branchevreemd denken

2 Vernieuwing vind je niet door te kijken naar de concurrentie, dan blijf je altijd achter de feiten aanlopen. Slimmer is om te kijken naar koplopers uit andere sectoren en te leren van hun successen. Six Fingers gebruikt hiervoor haar eigen ontwikkelde succesvolle Branchmarking methode, waarbij we leren van bedrijven die gelijksoortige problemen hebben opgelost op een slimme manier, maar wel in een andere sector. Want waarom het wiel opnieuw uitvinden?

Ontwikkelen vanuit perspectief van de klant

3 Strategie is vaak top-down op de hei bedacht. Hierin worden vaak termen genoemd als klant centraal en service organisatie. Maar waar is de klant echt in de ontwikkeling van deze strategie? Six Fingers neemt de klant/gebruiker als uitgangspunt en gaat op zoek naar de pijnen bij deze gebruiker. Deze aanpak zorgt voor een daadwerkelijk voor de klant relevante bedrijfsstrategie.

Case study

FLORIUS

Om onderscheid te maken in een markt waarin spelers op elkaar lijken en producten aan wetten zijn gebonden, dagen Florius en Six Fingers al 6 jaar samen de dominante logica in de hypotheeksector uit.

Nieuwsgierig geworden?

Mooi. Wij zijn namelijk ook nieuwsgierig, naar jou en jouw verhaal. Wij kijken er naar uit je te ontmoeten!