Terug naar het overzicht

Strategie
Je toekomst vomrgeven

Hoe kunnen we onderscheidend worden en blijven? Deze vraag is de basis van strategie ontwikkeling.

Wij ontwerpen strategie├źn die richtinggevend zijn voor de toekomst. En zo een sterk kompas zijn voor te nemen beslissingen en te ontwikkelen producten en diensten. Niet op basis van rekenkundige formules, want een strategie ontwikkelen puur op basis van cijfers uit het verleden is gevaarlijk. Wij vinden dat strategie ontwikkeling een proces is wat gevoeld moet worden, zodat de strategie doorleefd en gevoeld wordt i n plaats van alleen begrepen.

Uitdagen dominante logica

1 Belangrijk voor het bouwen aan een nieuwe strategie is om de dominante logica van je sector uit te dagen en te doorbreken. Iedere sector wordt namelijk gedomineerd door een bestaande manier van denken en werken, die voor de insiders volstrekt logisch is, maar voor veel klanten absoluut niet en daardoor pijnen veroorzaakt. De dominante logica verkennen en uitdagen leidt tot krachtige inzichten. Zo ontstaat ruimte voor vernieuwing.

Outside in: painstorming

2 Veel strategie├źn worden top-down bedacht, terwijl je juist wilt dat een strategie voor je gaat werken. Dat kan alleen door gericht pijnen op te lossen die er in de markt zijn en dan wel de haaienbeten in plaats van muggenbeten. Painstorming zorgt voor een gestructureerde verkenning en werkt altijd outside in. Zo nemen we continue de klant/gebruiker als uitgangspunt. Deze aanpak zorgt voor een strategie die altijd relevant is.

Branchevreemd denken

3 Leren van koplopers in andere sectoren zorgt voor een sterk inzichtrijk traject. Niet voor niets noemen wij ons proces een expeditie. Door gericht te kijken hoe anderen oplossingen hebben ontwikkeld op vergelijkbare pijnen, wordt gericht geleerd wat uitmondt in een strategie die zeer onderscheidend. En begrepen, gedragen en gevoeld wordt.

Case study

FLORIUS

Om onderscheid te maken in een markt waarin spelers op elkaar lijken en producten aan wetten zijn gebonden, dagen Florius en Six Fingers al 6 jaar samen de dominante logica in de hypotheeksector uit.

Nieuwsgierig geworden?

Mooi. Wij zijn namelijk ook nieuwsgierig, naar jou en jouw verhaal. Wij kijken er naar uit je te ontmoeten.