Terug naar het overzicht

Learning
Leren door te proberen

Het los ontwikkelen van producten en diensten of een duurzame toekomst strategie zijn projecten waarin Six Fingers klanten begeleid. Voor een aantal klanten van ons is het ultieme doel om haar mensen echt de mindset aan te leren die nodig is voor vernieuwing.

Begrijpen en toepassen zijn namelijk twee doelen. We dagen mensen in bedrijven uit om te leren denken zoals een startup, hierbij maken we gebruik van verschillende creatieve methodes en eigen ontwikkelde trainingstools.

Door deze mindset te gaan ervaren en eigen te maken, creëren zij de perfecte interne omstandigheden voor vernieuwing. We begeleiden teams bij het toepassen van verschillende methodes om vernieuwing te ontdekken en te realiseren, en leren ze tegelijkertijd hoe dit proces gaat. Bij learning projecten van Six Fingers leer je door te doen, want namelijk door het echt zelf te ervaren, leer je pas hoe het werkt.

Resultaat: Een cultuur die vernieuwing omarmt.

Mindset creëren

1 Six Fingers zet de teams op scherp en haalt ze uit hun dagelijkse corporate mindset en zet ze in de start up agile way of doing. We dagen de teams uit in drie essentiële kenmerken van innovatief werken. Durven ze te falen, stellen ze de juiste kritische vragen en kunnen ze werken onder druk? Daarnaast gebruiken we onze eigen ontwikkelde ‘mindset’ kaarten om discussies om te zetten in actie.

Leren door te doen

2 Je kunt leren uit boeken of door cursussen, maar leren heeft de meeste impact als het gebeurt door te doen. Iets zelf ervaren heeft zoveel meer impact dan naar iemand luisteren die vertelt hoe hij iets heeft aangepakt. In learning projecten is het zaak dat de teams zelf aan de slag gaan, met gebruikers onderzoek, concept ontwikkeling, prototyping en testen. Door dit te doen leren deelnemers welke rol bij hen past als persoon en welke methodes passen bij het team.

Draagvlak binnen organisatie

3 In alle projecten stuurt Six Fingers aan op het inrichten van een expeditie kamer, een kamer waar alle informatie, inzichten, ontdekkingen en creatieve ideeën op de muur worden gehangen. Een soort lopende expositie van het project. Niet alleen werkt dit sterk stimulerend voor het team, maar zo kunnen inzichten ook met stakeholders in het bedrijf gedeeld worden.

Case: ABN Amro Verzekeringen

Een expeditie voor een team binnen ABN AMRO Verzekeringen, het interne incubator team was bezig met vernieuwing maar liep tegen haar huidige manier van denken en doen aan. Hoe krijgen we de organisatie geïnteresseerd en betrokken bij wat het team bedenkt en hoe zorgen we dat we ideeën verzinnen die niet alleen maar het huidige verbeteren? Dit waren twee aantal vragen die werden gesteld. Het team ging samen met Six Fingers een incubator traject in met voornaamste doel te leren hoe ze dit zelf in het vervolg kunnen gaan toepassen. De mindset in het team werd gevormd na het beleven van onderzoek doen en zelf een Branchmarking sessie organiseren.

Vervolgens werd ook aan de Accelerator mindset gewerkt door gezamenlijk testen te ontwerpen voor de bedachte concepten. De expeditie kamer die werd ingericht in een leegstaande kamer in het ABN kantoor diende als showroom voor stakeholders en geïnteresseerden, en hielp het team bij het presenteren wat ze hadden bereikt.

Resultaat?

Op dit moment is het team bezig met de test van een aantal concepten, daarnaast wordt er hard gewerkt aan het bouwen van een app voor ondernemers die 2017 wordt gelanceerd.

Ontwikkelingstijd: leertraject 4 maanden.

Nieuwsgierig geworden?

Mooi. Wij zijn namelijk ook nieuwsgierig, naar jou en jouw verhaal. Wij kijken er naar uit je te ontmoeten!