Suzanne Vermeer
Van boeken verkopen naar merk bouwen.


Om onderscheidend te blijven met een formule die makkelijk kopieerbaar is, ontwikkelen we met oog op de toekomst een duurzaam merk rondom Suzanne Vermeer.


Situatie

Suzanne Vermeer is het pseudoniem van de in juni 2011 overleden auteur Paul Goeken. In 2002 debuteerde hij met zijn eerste thriller onder zijn eigen naam. Na vier titels ontstond het idee om daarnaast andere boeken onder pseudoniem uit te brengen. All-inclusive (2006) was het eerste boek op naam van Suzanne Vermeer en werd meteen een bestseller. Ook voor de volgende boeken waren de reisbranche en het toerisme zijn het uitgangspunt en inmiddels is dat het unieke handelsmerk geworden van deze ijzersterke vakantie thrillers. Elk jaar verschijnen er twee nieuwe titels (een zomer en winter editie). Alle titels zijn in de bestsellerlijst verschenen. In totaal zijn er al meer dan 2 miljoen Suzanne Vermeers Verkocht.

Het aanbod in de uitgeversbranche is puur productgericht, boeken hebben zoals verwacht, de hoofdrol. Dit zorgt voor een markt met weinig onderscheidend vermogen. Ook de positie van Suzanne Vermeer in de huidige markt is steeds minder onderscheidend. Er zijn een aantal ‘copycats’, die boeken uitbrengen met hetzelfde thema als Suzanne Vermeer. De boeken zijn vakantie gerelateerd, hebben dezelfde prijsstelling en soortgelijke titels, inhoud en uitstraling. Tijd voor vernieuwing dus.

In mei 2017 ging uitgeverij A.W. Bruna samen met Six Fingers op ontdekkingsreis, op zoek naar meer voor Suzanne Vermeer! Zo ontstond het idee voor een belevingsconcept rondom Suzanne Vermeer, wat via een sterk merk gecommuniceerd en verspreid kan worden. Het merk zorgt voor onderscheidend vermogen in de markt en laat zien dat Suzanne Vermeer meer is dan alleen boeken. Ontspannen en ontsnappen staan hierbij centraal. Na een succesvolle eerste test bij de (lezers)doelgroep is besloten dit gedachtegoed te gebruiken als uitgangspunt om het merk Suzanne Vermeer verder te gaan uitbreiden. Hierbij laten we de huidige product focus los en ontwikkelen we vanuit een breder perspectief.

Expeditie

De vraag die centraal stond tijdens deze expeditie. Hoe kunnen we nieuwe diensten ontwikkelen, die buiten het bestaande portfolio vallen, maar wel aansluiten bij het merk Suzanne Vermeer? Deze nieuwe manier van denken, vraagt om een sterke basis. Dit begint met een afbakening van het merk en essentie van Suzanne Vermeer. Vanuit deze basis is er een breed idee portfolio met unieke concepten ontwikkeld, waarmee Suzanne Vermeer de komende jaren kan groeien als merk.

De positie die Suzanne Vermeer hiermee in de toekomst kan innemen in de markt ziet er anders uit dan de huidige positie. Met de uitbreiding van het merk, zal Suzanne Vermeer zich richten op het thema ‘ontspanning’. Het speelveld wordt daarmee breder dan enkel de boekenmarkt. We gaan concurreren met aanbieders van ontspanning in plaats van met andere schrijvers.

Een nieuw perspectief… waarin alles mogelijk lijkt. Zolang we het concept en gedachtegoed van Suzanne Vermeer bewaken.

Resultaat

In september 2017 zijn we gestart met de ontwikkeling van twee kansrijke ideeën. Zo ook het idee voor Suzanne Vermeer giftboxen. Een ‘veilige’ manier om buiten gebaande paden te treden. Om te wennen aan nieuwe manier van werken en eerste experiment op te starten met de doelgroep. De Suzanne Vermeer giftboxen bieden 100% ontspanning. Hierin zit alles wat je nodig hebt voor het ultieme ontspanningsmoment. Er zijn meerdere edities van de box. De Suzanne Vermeer giftboxen zijn inmiddels gerealiseerd en worden nog verder ontwikkeld. Het eerste experiment heeft plaatsgevonden rondom de lancering van het nieuwste boek van Suzanne Vermeer: Winternacht. Hiermee is ingestoken op de sinterklaas en kerstperiode. In één maand tijd waren er 220 exemplaren verkocht, waarvan 100 op de eerste dag. Met spreiding over heel Nederland. Via social media kwamen zeer positieve reacties van de doelgroep en fans van de boeken van Suzanne Vermeer. Een groot succes dus, tijd voor de verdere ontwikkeling van het concept.

Tevens wordt er gewerkt aan de ontwikkeling van een ander concept, in de reisbranche. We hebben namelijk het gevoel dat er meer kansen liggen voor Suzanne Vermeer in de wereld van toerisme en reizen. We denken samen met AW Bruna na over nieuwe samenwerkingen en verdienmodellen waarmee Suzanne Vermeer verhalen, emoties en beleving kan toevoegen aan de Nederlandse reis-en toerisme branche om impact te maken op Nederlandse vrouwen.

Banner Masterclass Innoveren met Design Thinking

Masterclass Innoveren met Design Thinking

Leer in vijfavonden hoe je jouw organisatie kan voorbereiden op de toekomst.

Wanneer: 16, 23, 30 januari & 6 en 13 februari 2019

Lees hier meer over de masterclass