Interpolis
Nieuw product voor een verzadigde markt


Uitgaan van belonen in plaats van straffen. En wat ‘niet kan’ toch doen. Hoe kan je marktaandeel in een prijsvechtersmarkt laten stijgen zonder je prijs te verlagen?


Situatie

De markt voor autoverzekeringen is een enorme prijsvechtersmarkt. Kortingen vliegen over en weer, waarbij klanten met verlies worden ingekocht in de hoop op een langdurige relatie. Maar Interpolis is geen prijsvechter. Zij staat voor kwaliteit, glasheldere communicatie en goede service. Echter, wat te doen in een markt waarin het marktaandeel door prijsvechters terugloopt?

Expeditie

De bestaande regels in de sector uitdagen, dat is het uitgangspunt. Dit doen we door de dominante logica in kaart te brengen. Welke regels zijn er in het spel? Welke kunnen worden omgedraaid? Daarnaast leren we van producten die in andere prijsvechtersmarkten worden ontwikkeld. Een verkenning die leidt tot een glashelder inzicht.

Het bezitten van een auto is voor veel jongeren steeds minder belangrijk. Delen is het nieuwe hebben, maar zo bouw je geen no-claim op. Dat vinden wij raar. En niet eerlijk. Want als je zo al jaren rondrijdt zonder schade, waarom wordt je dan gestraft in plaats van beloond? Het idee: geef ook de no-claim jaren aan de kinderen van je klanten, want zij rijden ongetwijfeld in de auto van hun ouders. Dat past helemaal bij Interpolis, waar vertrouwen in haar klanten niet meer dan normaal is. Zo wordt belonen het uitgangspunt.

Resultaat

Interpolis introduceert de Jonge Bestuurders Bonus, een autoverzekering voor jongeren, waarbij de opgebouwde schadevrije jaren in de auto van pa of ma meetellen. De ouders en de jonge bestuurder hoeven hiervoor niets extra’s te doen of bij te betalen, Interpolis regelt het. De Jonge Bestuurders Bonus zorgt direct voor verhoging van het marktaandeel. En dat zonder met de prijs te stunten.