Van Return on Investment naar Return on Learning.

FREE E-BOOK | VERSUS

Improving versus Innovating.
Return on Learning instead of Return on Investment.
The road to future earning capacity

In Short

Innovating is not the same as improving. Improvements are tangible, plannable and immediately applicable. Innovations are intangible, uncertain and harder to grasp straight away. Innovation requires you to search and experiment, which is not the same at all as managing and verifying.

Improving and innovating are two different disciplines. Achieving innovation requires a different kind of organization: one that focuses on searching for and developing future earning capacity, rather than on the execution of the existing model. The end result should be Return on Learning instead of Return on Investment.

This book offers you the insights and means you need to achieve innovation. It also helps to unite innovators and improvers, so they can work on a sustainable future together


  • Insights and practical tools to realize innovation.
  • Full of examples.
  • Informative for all organizations, big or small.
  • Easy to read. It takes only 2 hours to finish.
  • In English, so accessible and shareable with everyone.

Denken en doen! - De prototyping fase in het Design Thinking proces

Door Bart van Leeuwen

Veel ideeën worden in de vergaderruimte al de nek om hebt gedraaid. “Hier zit de klant echt niet op te wachten”, “De risico’s zijn te groot”, “Zoiets hebben we in het verleden al eens geprobeerd”. Argumenten gebaseerd op assumpties, maar kloppen die assumpties wel? Ga aan de slag met prototyping en bewijs hiermee de levensvatbaarheid van je idee.

Design Thinking - Zet klanten en gebruikers centraal in je innovatieproces

Door Nina Huijboom

In de belevingswereld van de klant kruipen is een cruciale eerste fase van het Design Thinking proces en zorgt ervoor dat je innovaties echt impact maken. Dat klinkt heel simpel de klant begrijpen, maar hoe doe je dat nu? Elke doelgroep is anders en sommige doelgroepen zijn moeilijk te benaderen. Bij Six Fingers durven we gebruik te maken creatieve onderzoeksmethoden, waardoor we steeds weer tot verfrissende inzichten komen en zo veel mogelijk uit ons onderzoek kunnen halen.

4 lessen over branchmarking

Door Eline Mansvelt

We moeten de gedachte loslaten dat we problemen kunnen oplossen door hetzelfde te doen als de concurrent. Door de wereld als een grote boekenkast met inspiratie te zien, kun je succesverhalen van bedrijven met een vergelijkbaar probleem gebruiken ter inspiratie en input voor jouw specifieke probleem. Durf te dromen en heb het lef om iets anders te doen dan je concurrent. Pas dan kan je echt gaan innoveren!

Zonder trendonderzoek geen innovatie

Door Loes van Eerd

Om impact te kunnen maken met innovaties moet je je verdiepen in trends en veranderende waarden en behoeften. Want terwijl jij je focust op je dagelijkse bezigheden, verandert de wereld om je heen. Sneller en met een grotere impact dan dat je realiseert. Voordat je het weet ben je te laat… te laat met innoveren en te laat om jouw business nog te redden. Tijd om wakker te worden! Geen enkele organisatie, ongeacht grootte of sector kan de gevolgen van trends negeren. De wereld verandert, dit vraagt om (strategische) keuzes en reactie.

Waarom elke organisatie een bucketlist nodig heeft

Door Laurie Scholten

Naast lekker uitgerust kom ik elke zomervakantie ook terug vol ideeën. Maar eerlijk is eerlijk, terug op kantoor verdwijnt het vakantiegevoel al snel en daarmee ook de ideeën. Hoe zorg je er voor dat deze ideeën en wensen niet verdwijnen naar de achtergrond en dus nooit gerealiseerd worden? Mijn advies? Start met een bucketlist.

10 Barrières voor innovatie

Door Laurie Scholten

Samen met onze klanten geven wij de toekomst vorm. Dit vraagt om inzicht krijgen in de pijnen van gebruikers, kritisch kijken naar aannames, creatieve oplossingen conceptualiseren en iteratief ontwikkelen. Zo realiseren wij start ups, strategieën, producten en services. Wij delen onze inzichten graag met jou.

Florius Customer Experience

Door Nina Huijboom

“Wij zijn een Customer Experience (CX) afdeling gestart, hoe zorgen we dat we er echt helemaal klaar voor zijn?” Een vraag die wij de afgelopen tijd vaker horen langskomen. Steeds meer bedrijven staan hier voor open en willen meer doen met de gebruikerservaring van hun klanten.

Growth Hacking

Door Bart van Leeuwen

Natuurlijk doen wij aan growth hacking. Een term, die je waarschijnlijk al eerder hebt gehoord in combinatie met start ups, maar die ook heel goed werkt voor bestaande organisaties. Het helpt je op een iteratieve manier snel te groeien met minimale kosten.

Een bezoek aan: Koppert Cress

Door Bart van Leeuwen

Het is dinsdag 12 uur als ik de auto instap richting Monster. Vanmiddag bezoek ik hét Koppert Cress van Rob Baan. Iets wat me erg enthousiast maakt, Koppert Cress staat al geruime tijd in onze database en nu ga ik het met mijn eigen ogen bekijken. We zijn er op uitnodiging van de FME, bij wie we eerder deelgenomen hebben aan Innovation Tuesday, een bijeenkomst waar beginnende startups hulp krijgen om verder te komen met hun product....